Followers

About Me

My photo
Melaka, Melaka Tengah, Malaysia
Assalamulaikum kepada pembaca blog sy ini..nama ku di beri cukup dengan makna yang tersirat dan di lahirkan di Pontian, Johor tapi skrg menetap di Melaka... allhamdullilah telah pun tamat belajar dan kini sy telah menyambung pengajian sy yg seterusnya & insyallah selagi kudrat masih lagi akan ku teruskan perjuangan menunutut ilmu selagi sy masih bernafas di muka bumi Allah ini...prinsip sy selagi sy di beri kesempatan dng kudrat yg sy ada, perjuagan tidak akan selesai..sy akan cube mencari ilmu yg ada kat dunia ini yg belom sy terokai..gagal sekali tidak bermakna gagal tuk selamanya..yg penting tidak kenal erti putus asa

Friday, May 22, 2009

88 % Minda Kita Utk Org Lain


Percaya atau tidak, dalam 24 jam, 88% tenaga mental kita lebih banyak digunakan untuk melayan emosi berkaitan ketidak puashatian kita pada orang lain.

Dalam tempoh 24 jam itu, kita lebih cenderung sakit hati dengan seseorang, geram, marah atau kecewa di atas tindakan orang lain yang tak ngam dengan kehendak kita. Dalam hati, kita seringkali mengomplen pasal mereka. Kita mula memfokus pada emosi-emosi negatif sepanjang hari.

Kesan daripada perbuatan memfokus emosi negatif, ia akan menarik lebih banyak situasi negatif supaya berlaku pada diri Anda sendiri.

Pernah tak Anda tiba-tiba bad mood di waktu pagi bila masuk ke tempat kerja, selepas itu sepanjang 8 jam waktu Anda bekerja, ada saja yang tak kena, ada saja masalah.

Bos tak semena-mena marah ngan Anda, kopi tetiba tumpah di baju Anda, kaki Anda tergelecet di lantai bilik air, nasik lemak yang Anda order masih tak sampai-sampai lagi, member kat ofis pulak buat pasal, Anda buat silap time menaip kerja Anda. Ada saja tak kena.

Setiap kali fikiran memfokus pada perkara-perkara buruk tentang seseorang, ibarat kita meminta supaya perkara-perkara buruk yang sama didatangkan pada kita. Ia ibarat doa tak terucap.

Hidup ni seimbang. Akan sentiasa seimbang. Semua yang berlaku akan bertimbal-balik, dikenali sebagai ‘vice-versa”.

Setiap yang kita buat, fikir dan cakap akan dibalas. Respon kita,perbuatan dan percakapan kita ada implikasinya tersendiri.

Apa yang Anda fikirkan pasal orang lain, itu juga yang akan dikembalikan semula pada Anda. Apa yang Anda buat pada orang lain, itu juga yang akan dibuat pada diri Anda, sebagai balasan.

Fikiran beremosi buruk Anda pada orang lain akan menarik fikiran beremosi buruk orang tu pada Anda.

Anda fikir yang baik-baik pasal dia, fikirannya juga akan menghantar fikiran yang baik-baik pada Anda. Kesannya, Anda ditemukan dengan situasi baik-baik belaka. Di sinilah mudah untuk Anda cemerlang lalu berjaya menghasilkan matlamat yang Anda impikan.

Untuk memudahkan kita berjaya mencapai apa yang kita nakkan, fikirlah yang baik-baik pada semua orang, situasi, perkara dan benda kerana setiap apa yang kita fikirkan akan dibalas dengan yang serupa dengan apa yang ada difikiran.

Anda perlu tahu bagaimana untuk menukar emosi negatif menjadi emosi positif dalam sesaat. Ia satu kemahiran yang boleh Anda pelajari.


http://www.imotivasi.com/88-minda-kita-untuk-orang-lain/

No comments: