Followers

About Me

My photo
Melaka, Melaka Tengah, Malaysia
Assalamulaikum kepada pembaca blog sy ini..nama ku di beri cukup dengan makna yang tersirat dan di lahirkan di Pontian, Johor tapi skrg menetap di Melaka... allhamdullilah telah pun tamat belajar dan kini sy telah menyambung pengajian sy yg seterusnya & insyallah selagi kudrat masih lagi akan ku teruskan perjuangan menunutut ilmu selagi sy masih bernafas di muka bumi Allah ini...prinsip sy selagi sy di beri kesempatan dng kudrat yg sy ada, perjuagan tidak akan selesai..sy akan cube mencari ilmu yg ada kat dunia ini yg belom sy terokai..gagal sekali tidak bermakna gagal tuk selamanya..yg penting tidak kenal erti putus asa

Thursday, May 21, 2009

Istilah Undang-undang

Sepanjang aku bljr undang2 byk istilah undang2 tidak sama dgn istilah bi.Pada mulanya aku ingat ade persamaan rupen2nya ade perbezaannya antaranya:

1) Abadon - to leave with no intention

2) AB INTIO - Latin for "from the beginning"

3) ACT - A law passed by legislative body aslo called statute

4) Affidavit - A wrriten statement made under oath

5) Appellee - Party in a lawsuit against whom an appeal is taken

6) Bone fide - in good faith, genuine without fraud

7) Bill- a proposed statute

8) Defendant - the person the case is brought against

9) LEXIS - a computerized full-text legal database

10)Seperation - the living a part of married couple

11) Spouse- husband or wife

12)Sublease - a lease of premises granted by one who himself
is a tenant of the premises

13)Venue- the county where the case is heard

14)Summary ejectment - a court proceding, with

Terlampau byk istilah utk aku nyatakan kdg2 ape2 istilah yg aky tak paham aku byk rujuk kat kamus undang2. Kdg2 pening gak pale nak paham maksudnya. Tapi aku rase menarik gak bidang ini & byk bnde yg aku tak tahu selama ini akhirnya aku tahu juga akhirnya dpt tambahkan lagi pegetahuan pada aku.

No comments: